"Si els nous governs municipals
perden la capacitat de mobilització ciutadana quedaran molt afeblits"
El geògraf Oriol Nel·lo s’endinsa
en l’anàlisi dels nous moviments urbans que posen en qüestió el sistema polític
i social actuals. Es planteja els origens, cap on van i quin futur poden tenir
propostes sortides de la ciutadania que han portat representants d’aquests
moviments a l’alcaldia de Barcelona, Madrid o Corunya. Ho fa en el llibre “La
ciutat en moviment: crisi social i resposta ciutadana” (‘Díaz & Pons Editores’).
D’on ve el seu interès pels moviments socials?
Tota la meva vida m’he
ocupat de temes urbans. Quan estudies la ciutat t’adones que no són només les
institucions, les empreses, els tècnics, els qui van configurant-les. Hi ha d’altres
agents que condicionen, que construeixen ciutat, i uns dels més decisius són
els moviments socials.
Quan vaig arribar al
Parlament, l’any 1999, en representació d’una força política nova, em va venir
a veure, dia rere dia, setmana rere setmana, una quantitat enorme de gent per
parlar de conflictes territorials: molins eòlics, escoles, abocadors,
paisatge,... En aquell moment, hi havia la idea de la cultura del No, la
cultura del NIMBY (‘Not in my back yard’, ‘No el meu pati del darrera’. Uns ho
veien com pur egoisme dels que no volen a casa seva allò que acceptarien a casa
de qualsevol altre i d’altres ho defensaven com la llavor d’una nova cultura
democràtica, una nova cultura del territori. Des de la meva perspectiva
personal, política, amb una interpretació optimista, m’agradaria més que fos la
segona idea que la primera. Clarament no era el primer però no acabava de veure
que fos el segon. Del qüestionament d’aquests principis va sortir el llibre
‘Aquí, no!’.
Companys de cinc
universitats públiques catalanes vam analitzar setze cassos. Vam veure que hi
jugaven elements com l’augment de la importància del lloc en el context de la
globalització. La paradoxa que en un joc de tots contra tots allò en què t’especialitzes
passa a ser molt important. O la idea del lloc com a refugi, del paisatge com a
identitat. O coses més contingents com les mancances de l’administració.
Després del “Aquí, no!” va venir “Barris i crisi”
El vam fer en el marc de
l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB (IGOP). Estaven interessats
per les iniciatives d’innovació social. Potser són més ‘pràctiques’ que ‘moviments’
socials: bancs de temps, noves formes de producció, cooperatives de consum,
plataformes d’afectats per la hipoteca, esplais solidaris,... Vam
contrastar-les amb l’evolució de la ciutat i, en particular, amb la forma com els
grups socials hi estan assentats.
En tots aquests estudis, a part de la preocupació acadèmica hi ha la
interpel·lació de la quotidianitat. Com per exemple el que està passant ara
mateix a nivell institucional, que fa que Barcelona, Madrid, Santiago, Cadis,
Saragossa, València (segons com t’ho miris), estan governades, de cop, per
persones que procedeixen no de forces polítiques establertes sinó de moviments
socials. Això no havia passat ni, potser, l’any 1979. És una interpel·lació
molt forta.
És a aquest conjunt de qüestions al que tracta de donar sortida “La ciutat
en moviment”. Vol no tant donar respostes sinó plantejar aquestes qüestions de
manera que qui el llegeixi hi pensi i actuï en conseqüència. Reivindico que en
escriure’l tenia una voluntat acadèmica i una altra directament política. Què
fem com a ciutadans davant d’aquesta realitat.
La primera pregunta que es planteja
és l’impacte de la crisi sobre la ciutat
Els moviments dels quals parlem han tingut una proliferació extraordinària
els darrers anys. Tenen una empenta enorme. Un dels mites que hi ha hagut és
que la crisi no ha anat acompanyada de conflicte social. L’anuari del ministeri
de l’Interior, que és una font poc explotada, inclou, per exemple, la relació
de les accions col·lectives disruptives, les manifestacions, per comunitats
autònomes i per províncies, per temes i organitzadors, any rere any. És
espectacular l’augment del nombre de manifestacions que es produeix entre els
anys 2006, 2007, i els anys 2011, 2012. Es multipliquen per deu. Hi ha una
ebullició i un canvi de temàtica.
Si, del 1996 al 2007, la temàtica principal de molts dels conflictes havia
estat la defensa del territori, la qualitat de vida, el medi ambient, l’impacte
de la crisi fa emergir cada cop amb més força els temes socials.
Si els moviments creixen i canvien de caràcter, quina relació tenen amb
l’evolució i allò que passa a la ciutat? És del que tracta la primera part del
llibre.
Considera que la relació entre
crisi, ciutat i territori ha estat menystinguda en l’anàlisi política i social
Així és. En canvi és un dels aspectes fonamentals de les transformacions socials
que estem vivint. A tots els nivells d’escala. Al nivell d’escala planetària
és, precisament, la capacitat del capital d’alliberar-se de les seves arrels
territorials allò que trenca l’equilibri entre capital i treball. Després de la
Segona Guerra Mundial arreu o a Espanya després de l’inici de la transició es
va establir un pacte segons el qual els grups socials subalterns acceptaven les
regles de joc capitalista a canvi de la promesa d’una millora continuada de les
condicions de vida, de la salvaguarda d’uns drets bàsics i d’una vellesa
segura. És això el que s’ha trencat ara i si això s’ha trencat és perquè en un
context de globalització econòmica el capital es pot moure territorialment amb
plena llibertat mentre que els altres segueixen lligats al territori com si
fossin serfs de la gleva.
Aquesta variable territorial és sovint poc comentada. Com també és poc
comentat que allò que passa a la ciutat, on viu la gran majoria de la població,
tendeix a incrementar els efectes de la crisi.
Quina paradoxa
La tradició de l’urbanisme europeu havia aconseguit que la forma com uns i
altres viuen a la ciutat –els que menys tenen i els que més tenen- fos
certament diversa però la distància en l’accés als serveis, en la qualitat de
l’habitatge, etcètera, era més petita que la que els separava en termes de
renda. En termes de renda pot haver–hi un salt d’1 a 12 o d’1 a 20. En termes
d’accés als serveis, de qualitat de l’entorn, la distància no havia estat tan
gran.
Amb la desregulació de les polítiques i l’augment de la segregació urbana,
la separació entre la forma com viuen a la ciutat els grups socials es va
semblant cada vegada més a la distància que els separa en termes de renda. Això
amplifica i fa més greu l’impacte de la crisi. La funció compensadora,
temperadora de les desigualtats socials que tenien les ciutats, tendeix a
perdre’s. Per tant, no ens ha d’estranyar que sorgeixin un munt de moviments,
d’iniciatives que no només tenen la ciutat com a escenari sinó que es plantegen
la ciutat com a objecte de reivindicació. Com funciona? Què es pot fer per
millorar-la, perquè els serveis arribin a tot arreu? Aquesta és la relació que
hi ha entre l’impacte de la crisi i l’emergència tan forta dels moviments
urbans.
Quines qüestions posen sobre la
taula els moviments socials?
Essencialment tres. La primera, el patrimoni col·lectiu, els béns comuns,
l’aigua, l’espai públic, els equipaments, els serveis i els drets. En un
context en què aquest patrimoni col·lectiu és o privatitzat o està sota atac,
els moviments el defensen i també cerquen formes alternatives de proveir-se
d’aquests béns o serveis, al marge de les institucions o l’estat. Els bancs
d’aliments, els bancs de temps, les ocupacions,... Les empreses, l’Estat, no
ens garanteixen aquests béns, doncs creem espais d’autonomia social que ho
facin.
La segona qüestió és la justícia social, el dret a la ciutat. En una ciutat
que tendeix a fer-se cada cop més desigual, els moviments plantegen que no
només tothom ha de tenir accés enraonadament equitatiu a la renda i els serveis
sinó que la ciutat sencera ha de tenir una qualitat mínima. A tot arreu hi ha
d’haver una certa dignitat urbana.
I la tercera qüestió és la qualitat democràtica. Quan les formes
institucionals de representació, els partits polítics tenen moltes dificultats
de canalitzar les pulsions i iniciatives ciutadanes, els moviments plantegen
una major transparència, proximitat, noves formes de gestió,...
Tenen prou capacitat per incidir en
aquestes qüestions?
El sociòleg Manuel Castells, al llibre “La ciutat i les masses”, ara fa 30
anys, ja afirmava que els moviments urbans plantegen els grans temes del nostre
temps però que potser no ho fan ni a l’escala ni amb els mitjans adequats.
Podem tenir la temptació de dir això. Sens dubte per donar resposta global a
problemes globals, cada un d’aquests moviments no té prou entitat. A base
d’horts urbans no resoldrem el problema del canvi climàtic. Però aquests
moviments posen en marxa processos que estan donant uns efectes importants:
canvi de l’agenda política, transformacions institucionals, la manera com molts
ajuntaments –i no només ajuntaments- estan adoptant formes noves de gestió i
prestació de serveis,...
Ada Colau, Manuela Carmena... poden
aspirar a fer grans canvis de fons a la nostra societat?
Això depèn en molt bona mesura, del caràcter i la solidesa dels moviments
que han impulsat els canvis. Aquests responen de manera molt majoritària a
impulsos solidaris, a esperances i a indignacions perfectament justificades. Però
tenen també les seves febleses.
Molts dels moviments urbans mitifiquen el passat. Tenen una certa voluntat
de tornar a un passat mític que potser no ha existit. Per exemple, és ben
dubtós que a la societat pre-capitalista on hi havia una major propietat
comunal no hi haguessin tensions i injustícies enormes, tot i que la propietat
privada no hi tenia el mateix paper que ara.
També es mitifica la comunitat. En una societat que es fa cada cop més
trencada, més individualista, tots tenim la necessitat de pertànyer a un club,
una comunitat, però les comunitats tenen interessos contrastats i, fins i tot,
en ocasions, contradictoris. És difícil, dubtós, que la solució passi pels
municipis lliures.
Cal analitzar qui són els protagonistes d’aquests moviments. A molta de la
literatura sobre els moviments socials, l’anàlisi de les característiques
socials quasi no hi és. Analitzem moviments socials sense tenir en compte el
component social. No dic que calgui anar a perseguir el ‘caràcter de classe’
del moviment, que deien els nostres pares, però hem d’entendre que l’acció
col·lectiva es produeix segurament perquè les persones tenen uns interessos i
unes necessitats que estan en molt bona mesura condicionats pel lloc que ocupen
a la societat.
No ens podem aturar en dir que hi ha un tall generacional i, per tant, són
els joves els que impulsen els moviments. O que hi ha un tall tecnològic i són
els nadius digitals. Sense dubte, això contribueix a explicar-ho i també les
formes de mobilització i la major propensió a participar-hi. Però hi ha un
altre aspecte a tenir en compte: Qui són aquests moviments a la societat? A qui
representen majoritàriament? D’això en depèn la seva capacitat transformadora.
A “Barris i crisi” analitzaven la
segregació urbana amb mapes
Vam fer els mapes de segregació urbana, Vam agafar totes les seccions
censals de Catalunya i vam buscar allà on s’apleguen les situacions de
segregació extrema, els barris de renda més baixa i els de renda més alta. A la
Regió Metropolitana de Barcelona surt molt clarament dibuixat el corredor del
Besòs, l’eix del Ripoll, alguns barris de l’Hospitalet, les urbanitzacions
nascudes de parcel·lacions il·legals dels anys seixanta o setanta.
Si la capacitat de triar lloc de residència és el resultat de la relació
entre el nivell d’ingressos que té un individu o una família i el preu del sòl
i l’habitatge, els que tenen menys recursos també tenen menys possibilitats de
triar on assentar-se. Han d’anar a raure allà on els preus són més baixos. La
cosa curiosa és que la segregació actua també i amb moltíssima força no pel que
fa als que menys tenen sinó pels que més tenen. La seva tendència a separar-se
dels altres és també molt forta. I els trobem als municipis de l’interior del
Maresme, la corona que va per Les Corts, Pedralbes, Sarrià-Sant Gervasi,... I
per l’altra costat, per darrera de Collserola, Matadepera,...
I vam fer també el mapa de la innovació social. L’IGOP va trobar set-centes
iniciatives d’innovació social. Les vam cartografiar i ens va sortir Gràcia,
Vallcarca, Horta-Guinardó, Sant Andreu, Sant Martí, Sants-Montjuïc, etcètera...
Quan mirem els dos mapes veiem que les iniciatives d’innovació social no es
concentren als barris més segregats per
dalt o per baix.
En teoria es podria pensar que
aquests moviments estarien als barris amb més necessitats
No sembla que sigui així perquè hi ha una relació també entre el capital
social que té la gent als barris i la seva capacitat d’organitzar-se. A un
barri on hi ha hagut un gran recanvi de població, on s’ha canviat el 40, el 50,
o el 60% de la població, com ha ocorregut en alguns, en el període 1996-2007, o
on hi ha una greu situació de desestructuració familiar i de descomposició
social, la capacitat d’organitzar-se per donar resposta és més petita.
És interessant i força preocupant. Les iniciatives que són del tot
necessàries per pal·liar els efectes de la crisi i plantejar alternatives estan
encara circumscrites a barris que tenen més capacitat de donar resposta que
d’altres que estan en una situació pitjor.
Aquest fet té repercussions a nivell
polític i electoral?
Segur que sí. És molt difícil de trobar la relació causal però és clar que
sí. En moltes de les eleccions celebrades fins ara, si comparem la participació
als barris segregats per dalt, per baix i els intermedis, ens surt que gairebé
no hi ha cap secció censal als barris segregats inferiors que tinguin més
propensió a participar que la mitjana mentre que gairebé totes les seccions
censals dels segregats per dalt tenen major tendència a participar que la
mitjana.
Això introdueix un biaix molt important en els resultats electorals. Si els
que menys tenen tinguessin la mateixa propensió a votar que els altres sectors
socials els resultats serien molt diferents. Serà molt interessant, quan
disposem de dades detallades, veure quin ha estat el comportament electoral
dels diversos barris en les eleccions del 20-D.
Canviarien molt els resultats
electorals?
Normalment, ens expliquen la distribució política com un joc de quatre
quadrants, amb els valors dreta-esquerra i catalanisme-espanyolisme. Els
moviments socials nous indiquen que amb aquesta distribució no n’hi ha prou.
Que hi ha, com a mínim, un eix que té en un costat la major implicació,
participació dels veïns i en l’altre el caràcter més gerencial, institucional,
professional de la política.
Un dels temes que plantegen amb molta força els moviments urbans és aquesta
qüestió. No només el tema social o nacional sinó el de la qualitat democràtica,
la forma de fer política. Forces polítiques que no estan tan allunyades en
l’eix nacional o esquerra-dreta es diferencien, aparentment o realment, per la
seva posició en la transparència, la proximitat, les noves formes de gestió,
l’organització de la pròpia força política,...
Al llibre diu que els moviments
socials han canviat d’objectius, que els preocupen coses diferents que ara fa uns
anys
Han tingut un canvi de caràcter. En el període anterior molts dels
moviments es caracteritzaven ser molt defensius. Es denominaven ‘Salvem’,
‘Defensem’,... Eren reactius. Davant una agressió exterior es defensaven,
reaccionaven. Eren locals, monotemàtics en la majoria dels cassos. Es centraven
en un tema i un lloc concret. Sovint reivindicaven un cert caràcter apolític:
‘Defensem la terra, no fem política’, ‘Amb les institucions, amb els polítics
no en volem res’,...
No en tots els moviments però en molts s’està passant d’una actitud
reactiva, defensiva, a una actitud més ofensiva, propositiva, potser forçats
per la mateixa situació de crisi. Allò que era molt local tendeix a
articular-se a nivells diversos. Els temes ja no són tan aïllats i donen lloc a
programes més globals. I, finalment, potser el més interessant és que en
comptes de decantar-se per l’antipolítica fan política i diuen que en fan. Més
encara, es proposen d’aconseguir espais institucionals.
I ho han fet
Els analistes clàssics dels moviments socials diuen que allò que els permet
conquerir les seves metes i assentar-les és transformar-les en normes, en
conquestes que obliguen a tots. I això vol dir passar per la
institucionalització. Entrar a les institucions, conquerir-hi espais a partir
dels quals aconseguir transformacions és
un senyal de maduresa.
Això té riscos. L’any 1979 els va tenir. Molts exponents de les
associacions de veïns entren a les administracions, aconsegueixen espais molt
importants, transformacions, però, al mateix temps, com ha explicat molt bé
Marc Andreu, les associacions declinen molt.
Ara pot passar el mateix amb els
moviments que han donat suport a Ada Colau, Manuela Carmena, les marees,...
És un dels reptes que tenen: veure com aconsegueixen estar dins la institució
amb capacitat de transformació i, al mateix temps, mantenir una part de la
ciutadania mobilitzada. Si perden la capacitat de mobilització ciutadana els
afeblirà en els seus objectius institucionals. I a l’inrevés si no
aconsegueixen entrar i consolidar-se a les institucions és molt difícil que
consolidin les seves posicions.
Quallaran els experiments dels nous
ajuntaments amb governs formats als moviments socials o s’estavellaran?
Si ens ho mirem des de la perspectiva urbana, territorial, que és allò que
jo he treballat més, el que ha passat és enorme. Si ens haguessin dit fa cinc
anys que les majors ciutats espanyoles estarien governades per forces
polítiques derivades de moviments ciutadans no ens ho hauríem cregut. Jo no
m’ho hauria cregut. És un gran canvi, extraordinari.
Veig accions interessants. Per exemple, la coordinació que estan fent entre
les principals ciutats. Si fossin capaços de donar-li un contingut no només
polític sinó també de polítiques concretes, això tindria una capacitat transformadora
molt gran. Si tots aquests ajuntaments es posen d’acord en reclamar un nou
sistema de finançament del transport públic, que és un problema extraordinari
que tenen totes les grans ciutats espanyoles; si es posen d’acord en impulsar
determinades formes d’habitatge; si es posen d’acord en impulsar noves formes
de gestió dels serveis públics... poden assolir grans fites.
Governs municipals i moviments poden actuar junts, en determinades accions.
Poden coproduir polítiques. Això és completament nou i pot donar resultats
potents. Aquí hi veig una llavor de transformació, de canvi, molt gran.
Se’n sortiran?
Passa perquè siguin capaços d’omplir-ho d’aspectes contingents, quotidians,
palpables. Si aquesta coordinació dels governs de les grans ciutats és capaç
d’engendrar un programa d’actuació d’aquest caire és una de les derives més
esperançadores de l’escenari polític actual.
A Catalunya hi ha l’ingredient
específic del nacionalisme, devingut independentisme els darrers anys
El factor nacionalista té relació amb allò que comentava del renaixement
del lloc, donar més importància al lloc on vivim. És normal. En un context en
què les nostres vides estan governades per fluxos que no entenem i que,
claríssimament, no governem, el nostre espai quotidià ens apareix com un món
comprensible, abastable, refugi. Ens preocupa molt allò que hi ocorre. I d’aquí
aquesta reemergència, aquesta pulsió de destacar el meu lloc, el meu país, la
meva nació. En el cas català hi ha, òbviament, la manca de resolució de l’encaix
amb Espanya. El fracàs de l’intent de reforma de l’Estatut de 2006 ha estat un
factor que l’ha exacerbat.
Jo no ho veuria necessàriament contradictori amb l’evolució dels moviments
socials. De fet, el moviment independentista és abans que res un moviment.
Marina Subirats ho explica molt bé quan diu que davant del desconcert hi havia
aquesta ‘utopia disponible’. És una fórmula molt ben trobada. Té aspectes que
poden arribar a convergir amb els altres moviments: ‘Votem’, ‘Fem un
referèndum’, ‘Sapiguem el que la gent vol veritablement’ són aspiracions de
radicalitat democràtica. Potser l’atzucac en què ens trobem seria reconduïble
en aquest sentit.
Siscu Baiges
No hay comentarios:
Publicar un comentario