miércoles, 5 de septiembre de 2018

El cine entès com a art fet amb amor



“Penèlope” és una pel·lícula d’autora. És la tercera empremta que deixa Eva Vila al món dels llargmetratges. Han passat quatre anys des de que a ‘Bajarí’ coneguéssim les nebodes de Carmen Amaya. A ‘’Penèlope’ es parla molt menys que a ‘Bajarí’. Parlen les imatges, el so, tractat amb una cura extraordinària, l’expressivitat dels personatges.

Vila ens acosta la ‘Penèlope’ d’Homer en la persona d’una dona gran (Carme Tarté) que no sembla que esperi ja la tornada d’Ulisses. Però Ulisses (Ramon Clotet) torna, discretament, amb por a ser descobert. Lògicament, el final no es pot explicar en una crònica com aquesta, però, tot i així, podem avançar que arriba quasi per sorpresa. Cal veure si la directora vol explicar-lo o deixar-lo a la imaginació dels espectadors.

Les noves tecnologies faciliten que amb pocs diners es puguin aconseguir imatges impressionants. Els drons ens ensenyen des de dalt la vila protagonista –Santa Maria d’Oló- però també part de la comarca a la qual pertany, el Moianès, i l’espectacular muntanya de Montserrat.



La barcelonina Eva Vila, nascuda el 1975, sap moure’s pel món. Per això estem davant una coproducció de la polonesa Araki Films i Televisió de Catalunya, amb el suport d’Euroimages, el Instituto de la Cinematografía y las Artes Audiovisuales (ICAA) i l’Institut Català de les Empreses Culturals, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra.

Bona nota especial, doncs, pel director de fotografia, Julián Elizalde, les directores de so, Eva Valiño i Amanda Villavieja, i el responsable de la música i les mescles Juan Sánchez ‘Cuti’, en una pel·lícula que consolida la trajectòria d’una directora de sensibilitat especial i gust per la seva feina. Una petita i encoratjadora obra d’art.

Siscu Baiges   

No hay comentarios:

Publicar un comentario