martes, 11 de octubre de 2016

Vall d'Hebron i el principi de Peter

Lluís Miquel Alegret


En una organització les persones que realitzen bé el seu treball són promocionades a llocs de major responsabilitat una vegada i una altra fins que arriben al seu nivell d'incompetència. Laurence J. Peter (1969)

Aquesta afirmació, coneguda com a “Principi de Peter”  és en resum el que es pot dir que, al meu entendre, passa a la Unitat de programació de quiròfans, o com es digui oficialment, de l’Hospital del Vall d’Hebron. M’explico:
Dilluns 10 d’octubre vaig ser convocat a les 07:00h per sotmetre’m a una intervenció. Val a dir que aquesta intervenció ja havia estat programada per quinze dies abans però finalment va ser ajornada i jo només vaig ser-hi informat el dia anterior quan em feia les proves preoperatòries ... i això perquè, a instàncies meves, des del departament de la meva especialitat van trucar per saber què passava i per què no m’havien trucat.

Dilluns, deia, quan ja estava totalment preparat, havent passat tot el protocol d’ingrés i  a la llitera camí dels quiròfans, es rep una trucada a ingressos  des de quiròfans  anul·lant la intervenció. Els motius adduïts pel pobre resident de l’especialitat a qui van enviar i va haver de donar la cara  davant les 3 persones que estàvem en aquella situació eren “que no hi havia personal de quiròfans”.  Això aproximadament uns 10 minut abans de començar la primera intervenció, la meva, amb l’equip de cirurgians ja preparat.  Òbviament tothom atònit. A ingressos em diuen que de tant en tant això passa. Sí, aquí passa alguna cosa.

Un pot entendre que les retallades fan molt de mal, que els gestors dels hospital han de fer mans i mànigues amb els recursos de què hi disposen i que el personal sanitari té els seus drets laborals que han de ser respectats. Però si, com sembla que és el cas, el personal de quiròfans havia treballat el cap de setmana anterior perquè es van haver de fer molts transplantaments i no hi havia personal per substituir-lo: Com es possible que des de programació això no s’hagi previst i no s’avisi el dia anterior als pacients i als mateixos equips mèdics que hi han d’intervenir? Què els hi hauria costat d'avisar diumenge que no hi anéssim si ja sabien que dilluns no tindrien personal de quiròfan? Com es pot cancel·lar una operació quan ja m'estaven baixant en la llitera cap a quiròfans? On és l’empatia envers els pacients? 

Els preocupa el cost psicològic i material que això significa per al pacients i familiars que han d’acompanyar? No, per a ells els pacients no som més que números d'una llista. Penseu que s'hi han dignat a  excusar-se? No, s'hi han quedat tan amples. I la deontologia, on és?.
Això no és un tema de diners, és pura desídia i incompetència de qui hi sigui el responsable i per això cal denunciar-ho. Com comentava una amiga meva del sector sanitari quan li ho explicava: “...i quina imatge donem de la sanitat pública!” dons sí, quina imatge...

Al web de Vall d’Hebron es pot llegir l’eslògan “Sempre, el pacient primer”. Sona a broma. Davant de tanta iniquitat, a l’usuari només ens queda el dret a la protesta. Ara toca als gestors i responsables intervenir-hi, demanar-ne explicacions, identificar on són les disfuncions i corregir-les. I si cal, recol·locar els responsables d’aquests fets en algun lloc on tornin a ser competents. És tan senzill com això. Hi intervindran?


                               El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i el conseller 
                               de Salut, Toni Comín van inaugurar fa uns dies els nous quiròfans
                                               de la Vall d'Hebron amb gran difusió mediàtica

No hay comentarios:

Publicar un comentario